Jak vybrat typ kola

Jak vybrat typ kola

Výběr kola rozhodně není jednoduchou záležitostí. Kola dělíme na tyto kategorie:

  • Horská kola určená pro sportovní jízdu v terénu a na silnici.
  • Silniční kola určená pro jízdu na silnici.
  • Crosová – fitness kola určená pro jízdu na silnici a v opravdu lehkém terénu.
  • Městská kola určená pro pohyb po městě.
  • Speciální kola pro volnou jízdu, překážky U rampu a podobně.


Před koupí kola je třeba si rozmyslet, k čemu budete nejvíce kolo užívat a podle toho také volit jeho typ.
Rozhodně je potřeba zvážit trvanlivost kola, protože je opravdu velký rozdíl mezi kolem za 10 a 30 tisíc korun. I levná značková kola zakoupena u autorizovaných prodejců jsou spolehlivá, ale jejich chod a funkčnost je omezena použitými technologiemi, materiály a výrobními postupy. U každého kola se životnost a použitelnost velmi prodlužuje pravidelným servisem a vhodným používáním.

Jednoduché rozdělení použitelnosti kol dle ceny

  • Kola do 10.000,- Kč jsou především kola určená pro děti a lehké přepravování dospělých.
  • Kola do 15.000,- Kč  jsou určená pro turistiku a lehký terén
  • Kola do 25.000,- Kč  jsou určena pro sportovní jízdu, středně těžký terén a aktivní ježdění
  • Kola do 45.000,- Kč  jsou určena pro náročné sportovní jezdce, těžký terén 
  • Kola nad 45.000,- Kč  jsou zpravidla určena pro závodní a náročné sportovní užívání

V případě celoodpružených kol je potřeba přičíst k ceně cca 20%, kdy platí, že není reálné postavit celoodpružené kolo na solidní úrovni pod 48.000,- Kč.

Materiál rámů

Rámy se dnes vyrábějí ze dvou materiálů:

Karbon – velmi pružný a pevný materiál, který výborně absorbuje vibrace a tím je jízda pohodlná, mezi cyklisty řečeno vyžehlená. Karbon je velmi bezpečný a pevný materiál a jízda na něm je prostě zážitek.

Hliník – v mnoha podobách je již klasikou. Jedná se o velmi kvalitní materiál. Nemá však vlastnost na pohlcování vibrací. Je určen  pro cenově příznivější kola, na která se už neklade takový nárok na výkon.
 

Horská kola

Horské kolo je určeno pro ty, kteří nechtějí dělat kompromisy. S horským kolem neexistuje žádná cesta, kterou byste neprojeli. Ani na silnici, pokud zvolíte správné obutí a především správné nahuštění plášťů, nemusíte mít obavu z nepohodlné silové jízdy. Horské kolo také hodně uveze. Pokud chcete tahat vozík nebo vozit dětskou sedačku, pak určitě horské kolo. Dnes jsou horská kola vyráběna ve 3 velikostech, které se odvíjejí od velikosti ráfku. Kola mají zpravidla 8, 9 a 10 pastorků. 11 a 12 pastorků najdete u nejvyšších závodních sad. Už i do horských kol přešlo elektronické ovládání. Elektrika prostě chodí mnohem lépe. Je efektivní s možností naprogramování. Funguje za jakýkoliv podmínek. Vzhledem k přesunu u Shimana i na řadu XT je i velmi cenově dostupná. Rozdíl mezi mechanikou a lektrikou na řadě XT je cca 20% v neprospěch elektriky.

29 palců je kolo určené spíše pro větší postavy. Kolo velmi dobře překonává překážky (lépe jak 26) a vede v rovné jízdě. Tím, že se kola lépe odvalují, jede kolo dobře vřed. Nevýhodou je, že v šikanách a zatáčkách nevyjetí jezdci musí jízdě věnovat vyšší pozornost. Na 29 si, ale zvyknete rychle a pak už fungujete více tělem a rozdíl s menšími průměry se smazává.
Výborně se hodí pro dětské sedačky a vozíky, zde však upřednostňujte hliníkový rám. Výška použitelnosti postavy je cca od 170 cm. Dnešní trend jsou 29. Ideálně celodopružené kolo.

27,5 palců trend velikostí se po zavedení kol 29 palců změnil. Bylo zjištěno, že postavy pod 170 cm nejsou ideální pro ovládání 29 a jejich malá geometrie už neumožňuje správné umístění velkých 29 palcových kol. Proto došlo ke zmenšení ráfků a tím se prakticky vlastnosti 29 podařilo vměstnat do malých rámů. Dnes i závodníci pokud to jde , ale sedlají 29. Pokud chcete udělat správný výběr, jděte na kokrétní prodejnu a tam si vyzkoušejte obě varianty. Stačím krátké svezení a hned budete mít jasno.

26 palců je klasika mnohokrát prověřená. Kolo je určeno i pro malé postavy. Velmi dobře se točí, ale k překonávání překážek musíte mít určitou erudici. Éra 26 je zdá se minulostí, ale stále Vám poskytne dostatečnou kvalitu jízdy a schopnost překonávání překážek.


Kola se dále dělí na pevná a celoodpružená. Celoodpružené kolo má odpružení i na zadní stavbě a pokud opravdu chcete jezdit komfortně pak je tzv. celopéro dobrá volba. Nevýhodou je váha o cca 2-4 kg větší než klasické kolo a vždy vyšší cena. Alespoň trochu použitelné celopéro ovšem pod 48.000,- Kč  nepořídíte. Jenže celopéro je prostě celopéro. Tohle kolo Vás nadchne. Ideálně zvolíte-li hrubší pneu, pak dokážete projet místa, která jste nikdy ani nedoufali, že projedete. Celopéro Vás podrží a umožní Vám si jízdu opravdu vychutnat

Naše nabídka zde. 

Eletrokola :

Elektrokolo není ostuda. To je někdy takový mítus. Na elektrokolu naprosto plnohodnotně projedete to co na běžném horském kole, ale s menší námahou. Dostanete se tam, kam byste na běžném kole nedojeli. Nemáte možnost pravidelně trénovat? Je Váš fyzický fond menší? Máte zdravotní omezení ? Využijte elektrokolo. Co potřebujete vědět. Ideální elektrokolo je určené pro elektrický pohon, tedy je pro něj konstruované. Vyhněte se domontážím různých sad na obyčené kolo. Na to obyčejné kolo není stravěné. Dnes jsou elektrokola prakticky jako horská kola. najdete jak crosová, tak pevná i celoodpružená. Dobrý výběr zaručí návštěva prodejny a konzultace s prodavačem.

Naše nabídka zde.

Krosová kola (crossová) někdy také treková:

Krosové kolo je česká specialita. Nikde jinde tento typ kola nenajdete. Kolo je určeno pro nenáročnou jízdu na pomezí silnice a terénu. Nejvíce mu vyhovují cyklostezky, silnice a lehká šotolina. Kolo není určitě určeno k ježdění v těžším terénu. Kolo má vždy užší pláště, většinou odpruženou vidlicí, rám i sedlo je vhodné pro pohodlnější jízdu. Kolo nedoporučujeme k tahání vozíků. 

Naše nabídka zde.

Městská (trekingová) kola:

Velikostí a vybavením se neliší od kol krosových, ale mají plnou výbavu včetně nosičů. Jsou velmi vhodná pro klasický městský provoz jako dopravní prostředek, kam je také toto kolo koncipováno.

Naše nabídka zde.

 
Silniční kola:

Klasické silniční kolo bylo, je a podle všeho bude základem cyklistiky. Dnes je sice v menšině, ale jízda na silničním kole nic nenahradí. Kola velmi dobře jedou po všech druzích pevných cest. Kola jsou vhodná pro sportovní jezdce, kteří většinou mají kolo jako sportovní náčiní. Pokud chcete sportovat, tak je silniční kolo jako základ velmi vhodné. Dnes můžete nalézt 10 až 11 pastorků a Shimano a Sram nabízí i ovládání elektronicky, kdy přehazování zajišťuje elektřina místo klasických lanek. V posledních letech se i silniční kolo mění. Dnes hodně silničních kol používá prvky z MTB. Báječné jsou kotoučové brzdy a širší pláště ( i 33 mm). Milovních beranů ( zahnutá řidítka na silnici) určitě ocení možnost si uhnout na šotolinu a valit loukou na silničce. Funguje to parádně. Právě zarputilí jezdci na MTB začínají oceňovat tento koncept.

Naše nabídka zde.

 
BMX a freestyle (dirtová) kola:

Kolo pro mládež, které využijete na U rampě a uzavřených místech pro super triky, přeskakování překážek a akrobacii. Pro běžnou jízdu spočívající v přesouvání z bodu A do bodu B je kolo ale nevhodné.

Naše nabídka zde.