Jak nastavit posed kola

Posed na kole je po výběru velikosti rámu klíčová otázka. Správné nastavení umožní plně využít možnosti kola a Vaši fyzickou zdatnost. V opačném případě se nevyhnete bolestem zad, krku, rukou nebo si v tom horším případě můžete způsobit až zranění.Věnujte tedy nastavení posedu velkou pozornost. Ideálně využijte pomoci profesionálů na prodejně.

To, že se Vám zdánlivě dobře sedí, ještě neznamená, že sedíte správně ! 

SEDLO

Sedlo  má být vodorovně

I podle pravidel UCI je povinnost nastavení vodorovně. Ani špičkou dolů, ani nahoru. V případě špičky nahoru budete klouzat od řídítek a budou Vás bolet ruce. V případě, že bude mít sedlo z kopce směrem k řidítkům bude se neustále brzdit od ujetí ze sedla a budou vás bolet břišní svaly a za krkem.
Sedlo nemusí být měkké a ani gelové výstelky vám jízdu neusnadní. Sedlo má být především pružné.

Sedlo má být ve správné výšce

Možnosti nastavení sedla:

  • Laické nastavení  podle výšky kyčelního kloubu. Úspěšnost nastavení 50%.
    Postavte se bokem k sedlu a sedlo by mělo být ve výšce Vašeho kyčelního kloubu. Úspěšnost nastavení je cca 50%.
  • Laické nastavení podle prohnutí nohy v koleni. Úspěšnost nastavení 70%.
    Sedneme si na kolo a jednu z klik dáme rovnoběžně se sedlovou trubkou (to je ta, ve které je zasunuto sedlo). Položíme nohu (v botě) na pedál patou. Noha pod kolenem se nám musí při pohybu dozadu mírně ohýbat. Zhruba 5 až 6 cm. Nesmí být zcela natažena ani více skrčena. V případě, že bude úplně natažená pak je  sedlo příliš vysoko a při jízdě se budete tzv. přesýpat, tedy hýždě Vám budou sjíždět ze strany na stranu.
  • Profesionální nastavení mechanikem podle prohnutí nohy v koleni. Úspěšnost nastavení až 95%.
    Za účasti profesinálního mechanika si sedneme na kolo a jednu z klik dáme rovnoběžně se sedlovou trubkou. Položíme nohu (v botě) na pedál patou. Noha pod kolenem se nám musí při pohybu dozadu mírně ohýbat. Zhruba 5 až 6 cm. Úspěšnost nastavení až 95%.
  • 3D nastavení pozice na kole
    V současné době řada firem nabízí tzv. 3D nastavení. Za použití celé řady technologií se dopracujete po cca 2 hodinách na 100% nastavení posedu. Je otázka, kdy řešit takové technologie, které jsou postavené také na tom, že Vám rádi na místě prodají jiný představec a sedlo. Ovšem nastavení jsme viděli a funguje to dobře. Za cca 4.000,- Kč jedno kolo a za každé další 2.000,- Kč.

POLOHA CHODIDLA A PEDÁLU

Toto nastavení funguje pouze u nášlapných pedálů.
Namontujeme je pouze zhruba a dobře utáhneme. Pokud šrouby přitáhneme zlehka a zarážka se vám na botě bude hýbat, může se vám stát, že nohu z pedálu již nevycvaknete. Nohu musíte mít na pedálu absolutně rovně, rovnoběžně s klikou.  Kloub palce na chodidle má být nad osou pedálu.

Posunutí sedla - ve vodorovném směru
Kliku otočíme do vodorovné polohy a nohu zacvakneme do pedálu. Vezmeme provázek se závažím a ten přiložíme na špičku kolena. Dole nám musí procházet provázek středem osy pedálu.

NASTAVENÍ ŘIDÍTEK A PŘEDSTAVCE

Jde o velmi individuální záležitost. Základem je, abyste nepřepadávali dopředu a zároveň neseděli příliš rovně. Velmi důležitá je správná poloha brzdových pák. Zjistíme ji tak, že si na kolo sedneme, ruce položíme na řidítka a natáhneme prsty rovnoběžně s rukou. Brzdové páky by se nám měly lehce opírat o spodní část prstů. Při takto nastavených brzdových pákách nebudeme muset ruce při brzdění na řídítkách zbytečně přetáčet. Správná vzdálenost a výška řidítek vůči sedlu je trochu kompromisem a můžete se řídit podle toho, jak se vám na kole dobře sedí. Závodník je více natažen a skloněn (jezdí přeci rychle), s ohledem na aerodynamiku. Turista a hobík pak uvítá rovnější posed.