CykloVAPE BLOG #3 - ELEKTROKOLO POUZE PRO DŮCHODCE? ALE KDEŽE! TEST SCOTT E-SPARK 720

ELEKTROKOLO POUZE PRO DŮCHODCE? ALE KDEŽE! TEST SCOTT E-SPARK 720

 

 

Pokud byste ještě před několika málo lety potkali na cyklostezce „sportovce“ na elektrokole, jsem si téměř skálopevně jist, že byste si ťukali na čelo. A určitě ne sami. V této době byl k tomuto druhu kol skeptický skoro každý. Záměrně jsem dal slovo sportovec do uvozovek, protože v daném okamžiku pro nás takový člověk skutečně sportovcem nebyl. Nikdo však netušil, jaký tato kategorie zaznamená boom. Každým rokem obliba elektrokol rapidně vzrůstá, díky čemuž můžeme na trhu vídat stále kvalitnější modely. Výrobci se navzájem předhání v technologiích, což kvalitě jenom prospívá. Doba, kdy elektrokolo ujelo 30 kilometrů (a to pouze pár prvních vyjížďek), vážilo 30 kg a tristní kvalita osazení byla ještě milostrdným označním, je naštěstí dávno pryč!

 

NÁROČNÉ TRAILY NA ELEKTROKOLE? NENÍ PROBLÉM

Ta nejlepší elektrokola si dnes vybavením s jejich standardními kolegy příliš nezadají. Napříč modely naleznete téměř totožné osazení. Díky tomu můžete vyrazit prakticky kamkoliv. Kromě klasických horských kol s nižšími i vyššími zdvihy lze v této kategorii nalézt crossová, městská, ale už také čistě silniční kola. Spektrum je tak prakticky kompletní.

 

SCOTT E-SPARK 720. TERÉNNÍ DRAVEC, ALE I KLIDNÝ SPOLEČNÍK

Když jsem se poprvé posadil na elektrokolo, kvalitou se blížilo tomu, které jsem popsal v úvodním odstavci. Od té doby se vše posunulo mílovými kroky, a tak dnes mohu testovat toto výtečné elektrokolo od renomovaného amerického výrobce Scott.

 Scott E-Spark 720 je ryzím horským univerzálem. K tomu jej předurčují 130mm zdvihy, 27,5“ kola a širší 2.80 pláště. Díky tomu se kolo hodí na běžné použí, kde cyklisté ocení především jeho komfort. Širší pláště a nižší tlak v nich jsou ve spojení se zadním tlumením Fox Nude zárukou posedu, který si pohodlím v ničem nezadá s luxusním gaučem.

 Sportovnější jezdci pak tento bike mohou s klidným svědomím vzít na náročné traily. Kolo výborně drží i v ostřejších klopenkách, pláště za žádnou cenu neustřelí. Mírně jsem se v náročenějšm terénu obával váhy, ovšem ta se neukázala jako překážka. Díky středovému motoru je těžiště uloženo velmi nízko, což ještě více přispělo k jistotě na trati. S kolem tak můžete dělat doslova „psí kusy.“ 

 

SKVĚLÁ SOUHRA MOTORU A BATERIE SHIMANO DOVOLÍ AŽ 100 KM!

 Mýma rukama prošla celá řada pohonů i baterií. Shimano STEPS E8000 pak patří rozhodně k těm nejlepším na trhu. Technické parametry 250w a kroutící moment 70nM nám mohou být cennou informací, avšak mnohem více záleží na tom, jak dokáže být využit pro jízdní vlastnosti. Plynulý chod přenáší kliky vyrobené klasickou metodou Hollowtech II. K dispozici jsou dvě varianty klik – duté E8050 a plné E8000. Na jedno nabití pak baterie o výkonu 500 Wh dovolí až 100 kilometrů dojezdu. Pochopitelně záleží na módů, který zvolíte.

 Tyto parametry se od jiných výrobců nikterak radikálně neliší, ovšem naprosto mě fascinoval jízdní projev motoru, zejména pak akcelerace, která je naprosto plynulá. Na jiných systémech jsem vždy pociťoval alespoň mírné cuknutí, což se u Shimana nestalo. Plynulá výpomoc pak způsobí to, že již nemusíte tolik přidávat na výkonu, stačí vám mírný režim a dojedete skutečně daleko! Při mirném použití to může být až 100 Km.

 Shimano garantuje, že baterie vydrží rovných 1000 cyklů bez ztráty kapacity. To už je slušná porce, nemyslíte? Současně je kryta voděodolným obalema a usazena tak, že bez problémů odolá nárazům a vibracím. Ztráta kapacity současně s nepříliš vychytaným pohonem jsou kamenem úrazu u levnějších elektrokol. Za zmínku stojí, že baterie nižší cenové hladiny neobsahují řídící jednotku. Ve výsledku pak, s lehkou nadsázkou řečeno, fungují jako baterie v mobilním telefonu. A to, jak víme každý, není žádná hitparáda.

 

DISPLAY PŘINÁŠÍ PŘEHLEDNOST A PRAKTIČNOST

 Display je umístěný na pravé straně řídítek. Rozměry jsou „akorátní,“ údaje pak velice přehledně čitelné. Praktičnosti přidá barevné rozdělení jednotlivých režimů. Človek tak ihned vidí, jaký mód zvolil a nemusí složitě louskat malá písmenka v rohu. Při jízdě vidíte převodový stupeň, variantu režimu a informaci o zbývající kapacitě baterie. V případě akutní potřeby jistě potěší, že na 80% kapacity baterii dobijete již za 1,5h. Kompletně pak lze kapacitu doplnit maximálně za 3hodiny.

 Výbornou funkcí je možnost předdefinovat si jednotlivý mód. Na výběr máte Dynamic, Explorer a Custom. Velice rychle si tak naleznete vyhovující jízdní režim pro konkrétní terén. Nastavení lze pak bezdrázově měnit přes Bluetooth. Základní rozdělení režimů je pak na ECO, TRAIL a BOOST. Mnoho uživatelů přepíná právě mezi těmito módy.

 S neustálým vylepšováním elektrokol se stále méně divím lidem, kteří si jej pořídí. Elektrokola jsou výborným pomocníkem ve vyšším věku, případně při rekonvalescenci po zranění. Starším lidem perfektní poslouží při udržení kondice, ono i na elektrokole může být jízda náročnější, záleží pouze na stupni pomoci. Už jenom „točení“ nohama je pak například pro zdraví kloubů velice důležité, protože se vyplavuje synoviální tekutina, která kloub „vyživuje.“ Proč tedy sedět doma, když se mohu hýbat?

 Závěrem ještě přidám vtipnou poznámku pro pány. Velmi často se setkáváme s klienty, kteří chtějí pořídit kolo manželce. Tu cyklistika mnohdy nebaví, a tak by, dle pánů, mohlo být řešením elektrokolo. Důrazně varuji! Buďte připraveni, že vám bude paní v kopci dávat na „frak!“ :) Aspoň ale budete mít motivaci podat ještě větší výkon!