CykloVAPE BLOG #2 - PEVNÉ, NEBO CELOODPRUŽENÉ KOLO?

PEVNÉ KOLO VS. CELOODPRUŽENÉ. JAK ZVOLIT SPRÁVNOU VARIANTU?

Hardtail či "pevňák," jak jej cyklisté nazývají, se vyznačuje pouze předním odpružením. Díky tomu je vhodný do mírnějšího terénu. Jedná se o nejrozšířenější kategorii, neboť většina amatérských cyklistů preferuje právě tento druh povrchu. Názory závodníků se vesměs liší, lépe řečeno vyvíjí. Dříve platila přesná rovnice, která pevné kolo definovala jako výrazně rychlejší, což vychází z logického základu. Při šlapání totiž vinou zadního tlumení neztrácíte pohybovou energii, kolo je navíc výrazně (pro závodníky :)) lehčí. S bleskovým vývojem, zdokonalováním systému odpružení a neustále obtížnějšími tratěmi se ale situace mění.

 

RYCHLOST V NÁROČNĚJŠÍM TERÉNU? JEDNOZNAČNĚ CELOPÉRO

V rámci závodů typu cross-country, které se jezdí na několik okruhů, se již používají především celoodpružená kola, neboť jsou výrazně rychlejší. Výhodou je, že při přejetí překážky nemusíte tak často vstávat ze sedla, tudíž můžete energii využít ke šlapání. Značným benefitem, je také komfort a nižší riziko zranění. Poměrově více se pevná kola využívají především v maratonských závodech, kde bývá terén zpravidla mírnější.

 

U AMATÉRSKÉHO CYKLISTY ZÁLEŽÍ NA PREFERENCÍCH


Amatéřští cyklisté by při výběru měli zhodnotit, kterak budou kolo používat. Důležitou roli hraje také zdravotní stav. Jak jsme již zmiňovali v úvodním článku, celoodpružené kolo může být výhodné pro cyklistu, který má například bolesti zad. Zadní tlumič eliminuje nárazy od terénu, tím pádem uleví i zádům. Pro běžného uživatele, který kombinuje cyklostezky a běžný až středně těžký terén, je pevné kolo nejoptimálnější variantou.


V případě, že máte v plánu absolovat i náročnejší terén či dokonce složitější sjezdové tratě, je potřeba zvolit také správný zdvih. Tento parametr uvádí rozsah chodu vidlice a tlumiče. U běžných XC (cross-country) kol bývá zdvih 100mm. Oblíbeným univerzálem současné doby jsou pak 120mm zdvihová kola, která zvládnou poměrně náročný terén, ale taktéž ještě dokáží svištět solidní rychlostí. V případě, že si potrpíte na náročné traily, budou pak pro vás ideální zdvihy od 140mm výše.

Současně je potřeba na celou věc nahlédnout také z ekonomické stránky věci. Celoodpružené kolo bude vždy servisně náročnější, neboť je potřeba dodržovat pravidelné servisní intervaly nejen přední vidlice, ale rovněž zadního tlumiče. Na kole se taktéž nachází více "technických" prvků - složitější zadní stavba, různé druhy přepákování apod.
V konečném důsledku je samozřejmě finální rozhodnutí  vždy na samotném cyklistovi. Obě kategorie, tedy pevná i celoodpružená kola mají benefity i svá úskalí. Do výběru je nutné v neposlední řadě vložit také srdce. Cyklistika má být přece hlavně radost!